آیا روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد؟

[ad_1]

یک کارشناس اوراسیا در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین گفت: انتظار من این است که روسیه کاری به این خطرناکی انجام ندهد. ورود روس ها به اوکراین آسان است، اما خروج از آن برای روسیه باتلاق ایجاد می کند.

به گزارش ایسنا، حسن بهشتی پور با ارائه تحلیلی از تحولات روابط روسیه و اوکراین خاطرنشان کرد: حقیقت این است که اوکراین همواره نقش مهم و ویژه ای در تاریخ روسیه داشته است و روسیه نمی تواند تحولات اوکراین را نادیده بگیرد.

وی افزود: در سال 882 که روسیه به وجود آمد، امپراطوری زیر نظر کی یف تشکیل شد و از آن زمان تا کنون، برای سالیان متمادی، اوکراین نقش حائل بین روسیه و غرب را ایفا می کند. اوکراین همچنین در جنگ های بین فرانسه و روسیه و در جنگ جهانی دوم در دفاع از روسیه نقش داشت. پس از جنگ جهانی دوم و تا زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین کرسی ویژه ای در سازمان ملل به دست آورد و به عضویت این سازمان درآمد.

یکی از تحولاتی که امروز در روابط روسیه و اوکراین شاهد آن هستیم این است که دولت آقای زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) به سمت غرب متمایل شده و به دنبال توسعه روابط با اتحادیه اروپا و ایالات متحده است. او گفت. . آنها به ویژه به دلیل نگرانی در مورد تهدیدات روسیه به دنبال عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند. در همین حال، روس ها به شدت نگران عضویت اوکراین در ناتو هستند.

بهشتی پور ادامه داد: اگرچه ناتو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توانست به کل بلوک شرق بپیوندد، اما روسیه عضویت کشورهای بلوک شرق سابق قبل از اوکراین را تحمل کرد، اما عضویت اوکراین و سایر کشورها تهدیدی برای آن محسوب می‌شود. اعتقاد بر این است که اگر اوکراین به ناتو بپیوندد، موشک های راهبردی در خاک اوکراین مستقر خواهد شد که امنیت روسیه را تهدید می کند. به همین دلیل روسیه برای اوکراین بسیار مهم است، این کشور 100000 سرباز را در نزدیکی مرزهای خود مستقر کرده، تمرینات و برنامه های زیادی را انجام داده است. برای انجام تمرینات جدید با بلاروس.

او همچنین تاریخچه ای از جدایی کریمه از اتحاد جماهیر شوروی ارائه کرد و خاطرنشان کرد که اتحاد جماهیر شوروی کریمه استراتژیک را از قرن هجدهم تحت کنترل داشت. در زمان آقای خروشچف (یکی از رهبران اتحاد جماهیر شوروی) شبه جزیره را به اوکراینی ها سپرد. اگرچه برای روس ها دشوار بود، اما در داخل اتحاد جماهیر شوروی پذیرفته شد، اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه با اوکراین قراردادی برای ایجاد بندری در کریمه در سواستوپل و حفظ موقعیت خود در شمال دریای سیاه منعقد کرد. روسیه به فکر اشغال شبه جزیره استراتژیک کریمه در شمال دریای سیاه در سال 2014 نیست، اما معتقد است که شبه جزیره را آزاد کرده است.

این کارشناس اوراسیا افزود: روسیه در تشریح عملکرد روسیه در مناقشه کریمه گفت: پس از تحولات اوکراین و روی کار آمدن یک دولت غربگرا در این کشور در سال 2014، روسیه عملا کریمه را اشغال کرد و سپس رفراندوم برگزار کرد. اکثریت مردم به الحاق کریمه به روسیه رای دادند و این کار را هم کردند. غربی ها که تحمل این را نداشتند با تمام توان خود سعی کردند روسیه را تحت فشار قرار دهند که یکی از آن تحریم ها از سوی اتحادیه و آمریکا علیه روسیه و دیگری فشار بر اوکراین از طریق اوکراین بود. غرب همچنین از طریق مخالفان لوکاشنکو (رئیس جمهور بلاروس) روسیه را در بلاروس تحت فشار قرار می دهد.

بهشتی پور در ادامه به برنامه‌های روسیه برای برگزاری رزمایش مشترک با بلاروس اشاره کرد و گفت: تنها روس‌ها نیستند که رزمایش‌های نظامی انجام می‌دهند، بلکه غربی‌ها قبلاً با اوکراین رزمایش انجام داده‌اند و همه کشورها حق دارند رزمایش‌های مختلفی را برای نشان دادن خود انجام دهند. آمادگی نظامی برای طرف مقابل.”

وی گفت: با توجه به همه این جوانب، این سوال مطرح می شود که آیا روسیه در شرایط فعلی واقعا به اوکراین حمله خواهد کرد. انتظار من این است که روسیه کار خطرناکی انجام ندهد، زیرا روسیه در حال حاضر در وضعیت اقتصادی مناسبی قرار ندارد و در موقعیت خوبی برای آغاز درگیری جدید با متحد سابق خود، اوکراین نیست. در واقع، ورود به اوکراین برای روس ها آسان است، اما خروج از آن برای روسیه باتلاق ایجاد می کند. غرب همچنین به صراحت اعلام کرده است که حاضر به جنگ با روسیه بر سر اوکراین نیست، اما روسیه را تحریم خواهد کرد.

این کارشناس روس همچنین تحریم های اعمال شده علیه ایران را با تحریم های غرب علیه روسیه مقایسه کرد و گفت: تحریم هایی که اخیراً توسط غرب علیه روسیه اعمال شده، اگرچه محدودتر از ایران است، اما محدودتر است، اما به دلیل اینکه اقتصاد روسیه، برخلاف روابط ما که هیچ ارتباطی با غرب ندارد، روابط زیادی با غرب دارد، تحت فشار زیادی قرار گرفته است و این تحریم ها می تواند مانعی برای روسیه باشد.

بهشتی پور در ادامه نظریه استفاده روسیه از کارت ایران در مناقشه اوکراین را که برخی مطرح کردند، توضیح داد: استفاده روسیه از کارت ایران به طرق مختلف زمانی که ایران از روسیه می شنود و ایران به خواسته ها پاسخ می دهد. باید گفت “چشم” که امروز اینطور نیست. ایران هرگز از موضع روسیه در مورد اوکراین حمایت نکرده و اشغال کریمه را به رسمیت نشناخت، اما با آن مخالفت نکرد، زیرا نیازی به تعامل با روسیه در چارچوب ایالات متحده نبود.

او گفت: «ایران همیشه روابط خوبی با اوکراین داشته است، زیرا روسیه می‌خواست به کریمه برود. اگرچه روابط پس از سقوط هواپیمای اوکراینی تیره شده است، اما این ربطی به تنش روسیه با اوکراین ندارد.

این کارشناس روس با تاکید بر اینکه ایران شهروند روسیه نیست، گفت: روسیه می خواهد از کارت ایران استفاده کند و به غرب امتیاز بدهد تا در اوکراین از آن امتیاز بگیرد. در سال 2014، زمانی که روابط روسیه با غرب بر سر موضوع کریمه تیره شد، برخی گفتند روس ها راه را در سوریه می بندند و در ازای اوکراین، سوریه را به غرب می فروشند. در حالی که دیدیم هیچ اتفاقی نیفتاد و نه غرب اوکراین را ترک کرد و نه روسیه به راحتی شرق مدیترانه را ترک کرد، دیدیم که بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) در دمشق ماند.

بهشتی پور در پایان سخنان خود گفت: نظریه معامله روسیه با ایران در مورد اوکراین به دلیل روس نبودن ایران و اینکه غرب می داند روسیه نمی تواند از ایران قولی بدهد مردود است. بپذیریم، همکاری روسیه و چین با ما در برجام به نفع ایران است و اگر کشورها را به سمت غرب سوق دهیم، از دیدگاه ما آسیب می بینیم که مخالفت خود را تقویت کرده ایم، اما این بدان معنا نیست که . به این معنی که غرب از اوکراین کوتاه است.

[ad_2]

Felipe Holmes

گیک تلویزیون متخصص رسانه های اجتماعی ایجاد کننده. نویسنده پرشور. نینجا سفر افراطی. کل کارآفرین معتاد به اینترنت

تماس با ما