انواع لمینت دندان

گاهی اوقات به دلیل آسیب به دندان، مینای دندان زیبایی و ظاهر خود را از دست می دهد و می تواند فرد را ناخوشایند کند و اعتماد به نفس او را تضعیف کند. بنابراین دندانپزشک می تواند انواع لمینت های سرامیکی و کامپوزیت را به فرد ارائه دهد و به او توصیه کند که یکی از این روش ها را برای بازگرداندن ظاهر دندان های خود انتخاب کند. در این صفحه قصد داریم شما را با انواع لمینت های سرامیکی، مزایا و معایب و ویژگی های هر کدام آشنا کنیم. با ما بمان…

 

 

انواع لمینت سرامیکی

انواع لمینت دندان

 

لمینت‌ها پوسته‌های سفارشی نازکی هستند که از مواد همرنگ دندان ساخته شده‌اند که سطح جلوی دندان‌ها را می‌پوشانند تا ظاهر آن‌ها را بهتر کنند. پس از تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول، این پوسته ها به جلوی دندان ها می چسبند.

 

روکش های دندانی را می توان از روکش های سرامیکی یا ونیرهای کامپوزیت ساخت. ونیرهای سرامیکی نسبت به ونیرهای کامپوزیت در برابر لکه مقاوم‌تر هستند. آنها همچنین نور را به طور طبیعی تری منعکس می کنند.

 

در اینجا چند نمونه از مزایای لمینت دندان آورده شده است:

 

آنها ظاهری طبیعی به دندان ها می دهند.

آدامس ها لمینت سرامیکی را به خوبی تحمل می کنند.

پوشش های سرامیکی در برابر لکه مقاوم هستند.

شما می توانید رنگی را برای سفیدتر نشان دادن دندان های تیره انتخاب کنید.

آنها قوی تر از تاج دندان هستند و ظاهر بهتری دارند.

 

لمینت سرامیکی چیست؟

 

 

لمینت سرامیکی که به آن “ونیر چینی” نیز می گویند از سرامیک ساخته شده و قطر آن 0.5 میلی متر است. دندانپزشک لمینت سرامیکی را با نوار رزین به دندان می چسباند تا نواقصی مانند زردی، رنگ پریدگی دندان ها و … را برطرف کند.

 

علاوه بر موارد فوق، لمینت های سرامیکی طول عمر بیشتری دارند و حداکثر طول عمر آنها بین 10 تا 20 سال است و پس از آن باید لمینت تعویض شود.

 

رولینگ دندان چگونه انجام می شود؟

 

 

لمینت های کامپوزیت (که یک ماده کامپوزیت برای پرکردن دندان است) در مطب و توسط دندانپزشک ساخته می شود و از همان جلسه اول فرد دارای دندان یا دندان های زیبایی می شود.

 

اما برای ساخت لمینت های سرامیکی، دندانپزشک پس از بریدن مقدار کمی از قسمت جلویی مینا، ترمیم موقتی روی دندان قرار می دهد. سپس خمیر دندان به آزمایشگاه فرستاده می شود، جایی که لمینت ساخته می شود و سپس برای دندانپزشک ارسال می شود.

 

سپس دندانپزشک لمینت سرامیکی را با استفاده از مواد خاصی که مانند چسب عمل می کنند به دندان شما می چسباند. بنابراین برای تکمیل مراحل لایه بندی سرامیکی باید حداقل ۲ تا ۳ بار به مطب دندانپزشکی مراجعه کرد.

 

انواع لمینت دندان چه مشکلاتی را حل می کند؟

 

 

برخی از مشکلاتی که می تواند ظاهر دندان های شما را تغییر دهد عبارتند از:

 

کانال ریشه

استفاده از داروهای خوراکی مانند تتراسایکلین و ….

استفاده بیش از حد از فلوراید؛

پر کردن دندان با رزین بزرگ؛

پوسیدگی دندان؛

شکستگی دندان؛

دندان های نامنظم یا ناهموار؛

دندان های فاصله دار؛

و…

با استفاده از لمینت دندان، ظاهر دندان هایی که به دلیل موارد فوق از حالت طبیعی و منظم خارج شده اند، به حالت طبیعی و مناسب برمی گردد. علاوه بر این، استحکام دندان های شما برای 10 تا 15 سال تضمین می شود. زیرا لمینت به عنوان یک عایق محافظ برای دندان عمل می کند.

 

معایب لمینت دندان چیست؟

 

 

لمینت دندان علاوه بر تمام مزایایی که دارد معایبی نیز دارد. برخی از این معایب عبارتند از:

 

این روند برگشت پذیر نیست.

هزینه لمینت بیشتر از رزین کامپوزیت است.

روکش های سرامیکی معمولاً در صورت خراشیدگی یا ترک خوردن قابل تعمیر نیستند.

دندان شما ممکن است به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم حساس تر شود زیرا مینای دندان برای چسباندن انواع خاصی از لمینت برداشته می شود.

رنگ روکش شما ممکن است با رنگ دندان های دیگر مطابقت نداشته باشد. بهتر است قبل از استفاده از روکش، دندان های خود را اسکراب و تمیز کنید.

ممکن است لمینت دندان شما کنده شود و از بین برود. برای به حداقل رساندن احتمال این اتفاق، ناخن، مداد، بستنی یا سایر اجسام سفت خود را نجوید و سعی کنید فشار زیادی به دندان های خود وارد نکنید.

دندان های طبقه بندی شده نیز مستعد پوسیدگی هستند. بنابراین همیشه باید از نخ دندان و مسواک استفاده کنید.

لمینت دندان برای افرادی که دندان های ناسالم دارند (مثلاً کسانی که پوسیدگی دارند یا بیماری لثه فعال دارند)، دندان های ضعیف (به دلیل حفره ها، شکستگی ها و پرکردگی ها) یا افرادی که تعداد دندان های کمی در دهان دارند، انتخاب خوبی نیست. .

افرادی که دندان های خود را به هم فشار می دهند و دندان های خود را به هم فشار می دهند، کاندیدای ضعیفی برای لمینت سرامیکی هستند. زیرا احتمال شکستگی و ترک خوردگی روکش لمینت در آنها وجود دارد.

 

تفاوت لمینت و روکش چیست؟

 

 

دندانپزشک فقط یک سطح نازک از جلوی دندان را قبل از ریختن برای قرار دادن لمینت برش می دهد. یعنی لمینت کل دندان را نمی پوشاند و فقط بخشی از آن را می پوشاند. لمینت عمدتا برای زیبایی و بهبود ظاهر دندان ها استفاده می شود.

 

برای قرار دادن روکش، دندانپزشک اطراف دندان را برش می دهد تا یک پایه ایجاد کند. سپس روکش را روی پایه دندان قرار می دهد. زمانی از پوسیدگی دندان استفاده می شود که پوسیدگی دندان به قدری شدید باشد که لمینت دندان نتواند عیوب را بپوشاند. به طور کلی سطح زیر روکش بزرگتر از سطح لمینت است.

 

نگهداری پس از لمینت دندان چیست؟

اگرچه لمینت به عنوان یک لایه محافظ برای دندان عمل می کند، اما اگر از آن مراقبت نکنید، ممکن است براق شدن آن محو شود و ممکن است ترک بخورد. اگر می خواهید عمر لمینت های سرامیکی را به بیش از 15 سال افزایش دهید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

 

از مصرف بیش از حد نوشیدنی هایی که باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند (مانند چای، قهوه، نسکافه و …) خودداری کنید.

از سیگار کشیدن خودداری کنید.

استفاده از نخ دندان و مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی را فراموش نکنید.

از بازی و حرکت اجسام نوک تیز مانند سوزن، سکه و بین دندان ها خودداری کنید.

از ترک خوردن آجیل با دندان خودداری کنید.

از گاز زدن میوه های سفت خودداری کنید. بهتر است میوه را با چاقو برش دهید و سپس بخورید.

از جویدن یخ یا خوردن غذاهای خیلی گرم خودداری کنید.

هر 6 تا 12 ماه یکبار برای معاینه دندان های خود به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

 

چگونه بهترین لمینت را انتخاب کنیم؟

لمینت های سرامیکی انواع مختلفی دارند، با قیمت ها و ویژگی های متفاوت. هر کدام از این لمینت ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. مهمترین عامل در انتخاب نوع لمینت سرامیکی قیمت آن است. مشتری معمولاً بسته به هزینه ای که می تواند بپردازد یکی از گزینه های موجود را انتخاب می کند که زیباترین یا بادوام ترین باشد.

 

اگر هزینه مطرح نیست، آیا باید تصمیم بگیرد که کدام زیبایی برایش مهمتر است یا ماندگاری لمینت یا هر دو؟ به عنوان مثال برخی از انواع لمینت های سرامیکی از دوام بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند اما چندان زیبا نیستند و برعکس.

 

علاوه بر این، فرد باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد دندان هایش را کوتاه کند یا خیر. برخی از لمینت های سرامیکی را می توان بدون ساییدن روی دندان نصب کرد.

 

بسته به سلیقه و کاربرد دندان هایتان باید دندانی را انتخاب کنید که درخشش، استحکام و زیبایی مورد نظر شما را داشته باشد. در ادامه به بررسی و تحلیل انواع لمینت های سرامیکی می پردازیم.

 

 

 

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما