سه اقدام اساسی برای کاهش تورم و قیمت کالاها در بازار شب عید

[ad_1]

فرارو- وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کالاهای اساسی در شب عید در حال تامین است، گفت: بر اساس برنامه ریزی و ذخیره سازی هیچ ترسی از تنظیم بازار وجود ندارد. وی همچنین اذعان داشت که با توزیع گسترده این اقلام قیمت کالاهایی مانند گوشت قرمز و برنج کنترل می شود.

به گزارش فرارو، مرتضی عزتی کارشناس اقتصادی نیز در پاسخ به این سوال که آیا دولت توانایی کنترل تورم را دارد؟ فرار کن وی بیان کرد: در بخشی از تورم که در دست دولت است، دولت می تواند آن را کنترل کند و با سیاست های پولی و مالی، تورم را کنترل کند و اکنون دولت با چاپ پول کسری بودجه خود را جبران می کند که طی یک سال گذشته اگر دولت هزینه‌های خود را کاهش داد، بخش بزرگی از افزایش تورم را به همراه داشت.

این استاد دانشگاه افزود: اما این نباید باعث شود که دولت به جای کاهش هزینه‌های غیرضروری، تأسیسات در بخش تولید را ممنوع کند، این امر بدتر شده است.

و عزتی با اشاره به تبعات لغو ارز 4200 تومانی ادامه داد: بعد از اینکه تورم نقطه به نقطه بعد از سه ماه بالا رفت، اگر دولت بخواهد 4200 تومان را حذف کند با توجه به شرایط فعلی اقتصادی، این کالا است که ارز است. ” ترجیحا حذف شوند و تا یکی دو سال آینده با افزایش قیمت 150 درصدی مواجه شوند که می تواند شوک تورمی عظیمی را به بازار و سفره مردم وارد کند.

سه اقدام اساسی برای کاهش تورم و قیمت کالاها در بازار شب عیدآیا بازار شب عید تحت کنترل است؟
علی القنبری کارشناس مسائل اقتصادی است گفتگو با فرارو وی با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر ویژه دولت برای بازار شب عید گفت: در چند سال گذشته قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج اساسی مردم دوبرابر شده و در شب عید نیز به دلیل افزایش قیمت، قیمت ها افزایش یافته است. دولت باید با برنامه ریزی صحیح از این امر جلوگیری کند.»

وی افزود: اساساً در این سال‌ها کمبود کالا در کشور وجود نداشت، اما متأسفانه سیستم توزیع و قیمت‌گذاری مشکل اصلی است که بعضاً مانند آنچه برای نفت اتفاق افتاد، کمبود کالا را به همراه داشت، اما قطعاً اگر دولت بتواند مدیریت کند. این موارد به درستی تکرار نمی شوند.

القنبری گفت: اگر دولت هر چه زودتر تکلیف 4200 تومانی را تعیین کند، مطمئناً بازار بهتر تنظیم می شود، از سوی دیگر در حالی که اعلام شده بود دولت و مجلس برای حذف ارز ترجیحی به توافق رسیده اند. ، اما جای تعجب است که ارز رای نیاورد، بنابراین باقی مانده است تا ببینیم چه اتفاقی برای ارز مورد علاقه در سال آینده می افتد.

و استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: حذف ارز 4200 تومانی در آستانه عید نمی تواند کار خوبی باشد زیرا موجی از تورم ایجاد می کند و این امر باید به تدریج انجام شود حتی اگر توافق برای فعال شدن هسته تحریم ها باشد. باید برداشته شود، بنابراین در شرایط کنونی هیچ شرایطی به نظر نمی رسد و از سوی دیگر دولت و مجلس آمادگی این کار را ندارند.

القنبری با اشاره به اینکه دولت باید اقدامات متعددی را برای مدیریت بازار شب عید انجام دهد، ادامه داد: برای مدیریت بازار کالا در وهله اول باید تورم را با توجه به شرایط امروز اقتصاد کنترل کرد و تنها باید تورم داشته باشد. کنترل شده است. این امر در سایه احیای برگام و جبران کسری بودجه به روش های غیر تورمی خواهد بود، در حالی که در چند سال گذشته چاپ پول و انتشار اوراق قرضه دولتی تورم زیادی را به همراه داشته است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ثانیاً دولت نباید قیمت کالاهای اساسی را دائماً افزایش دهد، این سیاستی که به بهانه افزایش قیمت تمام شده کالا به مردم قیمت تمام شده را افزایش می دهد، قطعاً باعث افزایش تورم می شود، دولت در عوض باید تدابیری برای کاهش قیمت تمام شده تولید کالا در کشور اندیشید، در غیر این صورت با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد، بنابراین سیاست در تعیین قیمت کالاها باید بازنگری جدی شود.

ثالثاً القنبری گفت: سیستم توزیع کالای کشور باید با اصلاحات اساسی مواجه شود تا بتواند به صورت شاعرانه و بدون واسطه کالا را در اختیار مردم قرار دهد. کالاها در سیستم اتوماتیک سرو می شوند، شاهد کاهش قیمت تمام شده کالا برای مصرف کننده خواهیم بود که می تواند در کاهش هزینه های مردم بسیار موثر باشد.

[ad_2]

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما